Shared Services



Door het delen van diensten en services - concreet in de vorm van kennis, kunde en personeel - werken we efficiënter en kunnen we geld besparen.


PROJECTOMSCHRIJVING

Binnen het project Shared Services gaan organisaties samenwerkingen aan om bestaande kennis, kunde en personeel efficiënter en beter te benutten. Deze manier van werken is ingericht binnen de ondersteunende diensten, met uitrolmogelijkheden voor andere afdelingen.


In 2023 zijn de eerste stappen binnen Shared Services gezet. Er is een online community opgericht, Samenwerking in de zorg,  waar collega's elkaar makkelijk en snel kunnen vinden om ideeën, ervaringen en expertise uit te wisselen. In 2024 ligt de focus op het opschalen van de samenwerking.

Samenhang


De samenwerking binnen Shared Services is opgenomen in programmalijn 2 -  Toegankelijkheid voor alle

kwetsbare ouderen in onze regio (ongeacht waar je woont). Door het delen van diensten en services - concreet in de vorm van kennis, kunde en personeel - werken we efficiënter en kunnen we geld besparen. Dit helpt om de zorg in de regio toegankelijk, goed en betaalbaar te houden.




Acties


  • Stimuleren van de samenwerking van de ondersteunende diensten binnen de Shared Services Community.


  • Opschalen van het platform van de Shared Services Community, waarbij VVT-organisaties en andere zorgorganisaties worden uitgenodigd om te particperen in dit samenwerkinsgverband.


  • Doorontwikkelen van het systeem dat de matches tussen vraag en aanbod maakt (via www.samenwerkingindezorg.nl).


  • Maken van een duidelijkere positionering van Shared Services (met behulp van marketing en communicatie).


  • Maken van een professionaliseringsslag van de communitybeheerdersrol bij de aangesloten organisaties om de samenwerking verder aan te jagen.



Beoogde resultaten


  • Minimaal acht extra zorgorganisaties hebben zich aangesloten bij de Shared Services Community (naast Valkenhof, Oktober en Archipel).                                                                        
  • In het systeem worden aanpassingen doorgevoerd, zodat de gebruiker (medewerker) en de communitybeheerder hier efficiënter mee kunnen werken. Dit betekent dat er minder mailverkeer plaatsvindt en meer via het systeem met elkaar gecommuniceerd wordt. Bijvoorbeeld voor het doorvoeren van wijzigingen in onderwerpaanvragen en het gemakkelijk kunnen delen van onderwerpen.                  
  • Medewerkers van ondersteunende diensten zien Shared Services als een herkenbare en makkelijke manier om onderling samen te werken en nemen daarom graag deel aan de samenwerking.

  • Per organisatie zijn minimaal vijftien  onderwerpen aangevraagd.                                                                            
  • Door de inzet van Shared Services wordt er minder beroep gedaan op ondersteunende diensten, waardoor kosten worden bespaard.

  • Met de betrokken VVT-organisaties werken we hierdoor efficiënter samen. 


Projectleider


Karin Bierens-Koolen (Oktober)



Meer weten? Bekijk de video's

Binnen het project Shared Services gaan organisaties samenwerkingen aan om bestaande kennis, kunde en personeel efficiënter en beter te benutten.

Share by: